Przez 20 lat działalności Fundacji Rozwoju Dzieci oraz 40 lat naszej pracy w obszarze edukacji i rozwoju dzieci stworzyliśmy i rozwinęliśmy setki programów i projektów w Europie i Azji. Nasze doświadczenia, wypracowane standardy jakości oraz dobre praktyki są aplikowane przez różne organizacje i instytucje na całym świecie.
Zapraszamy do bliższego zapoznania się z trzema, aktualnie najważniejszymi projektami!
Nasze działania na przestrzeni lat.
Spynki w Łódzkiem
Projekt ma na celu wsparcie najmłodszych dzieci z Ukrainy poprzez stworzenie dziesięciu punktów opieki w województwie łódzkim.
Read moreSpynka – Integracja polskich i ukraińskich dzieci
Projekt ma na celu integrację najmłodszych dzieci z Ukrainy i Polski.
Read moreSpynki – pilotaż
Tworzenie Spynek – ośrodków opieki i animacji zabaw dla dzieci w miastach zamieszkiwanych przez ukraińskie rodziny uchodźcze
Read moreGrupy zabawowe – Wizyta studyjna z Tadżykistanu
Wizyta jest kontynuacją i pokłosiem dotychczasowej współpracy Fundacji z tadżyckimi organizacjami pozarządowymi, które od 2016 r. szkolimy i wspieramy w zakładaniu Grup Zabawowych.
Read moreŚMIAŁY OGRÓD
Projekt odpowiada na dwa problemy dotyczące rozwoju małych dzieci. Pierwszy związany jest z polskim systemem edukacji, który zbyt mały nacisk kładzie na rozwój myślenia krytycznego, samodzielność, rozwiązywanie problemów czy współpracę.
Read moreSENIORZY I DZIECI – UCZYMY SIĘ OD SIEBIE
Po zakończeniu pracy zawodowej osoby starsze często czują się niepotrzebne i zagubione w nowej rzeczywistości. Na dodatek, coraz rzadziej mają kontakt z wnukami w związku z rosnącą mobilnością młodych ludzi.
Read moreGRUPY ZABAWOWE W KIRGISTANIE
Projekt odpowiada na problem niskiego dostępu małych dzieci do edukacji w Kirgistanie. Realizujemy go we współpracy z partnerem kirgiskim – Фонд Поддержки Оброзовательных Инитциатив (FPOI).
Read moreGRUPY ZABAWOWE PLUS
Dla młodych mam powrót do pracy czy jej znalezienie po przerwie związanej z urodzeniem i/lub wychowaniem dziecka nie jest łatwe. Napotykają one szereg barier, zarówno systemowych, społecznych, jak i psychologicznych. Ten szczególny moment w ich życiu osobistym i zawodowym wymaga odpowiedniego wsparcia. Wykorzystaliśmy potencjał Grup Zabawowych* do rozbudzenia w młodych matkach aspiracji zawodowych oraz zaplanowania własnego rozwoju.
Read moreMALI ODKRYWCY TO ZDROWI ODKRYWCY
Dzieci mają naturalną potrzebę odkrywania, zrozumienia świata – zadają pytania, tworzą definicje na miarę swojego rozumienia rzeczywistości, wszystkiego chcą dotknąć, spróbować, budują własne teorie. Wczesne doświadczenia dzieci mają długofalowy i formujący wpływ na rozwój mózgu, umiejętności i zachowań człowieka.
Read moreMAŁY KOLBERG NA DOLNYM ŚLĄSKU
Znajomość tradycji i tożsamość z miejscem urodzenia pozwala gruntować poczucie własnej wartości, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, ale także ciekawość i otwarcie na świat. Edukacja regionalna rzadko pojawia się w programach wychowawczych przedszkoli i szkół. Dzieciom brakuje świadomości lokalnych tradycji, nie znają legend, opowieści, melodii i piosenek z okolic, w których żyją.
Read moreZ MAŁYM KOLBERGIEM PO KRAJU. PODLASIE.
Znajomość tradycji i tożsamość z miejscem urodzenia pozwala gruntować poczucie własnej wartości, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, ale także ciekawość i otwarcie na świat. Edukacja regionalna rzadko pojawia się w programach wychowawczych przedszkoli i szkół.
Read moreEDUKACJA ŻYWIENIOWA RODZICÓW DZIECI DO LAT 3
Pierwsze trzy lata życia są kluczowe dla rozwoju dziecka z racji na intensywny wzrost, wtedy też organizm jest szczególnie wrażliwy na nadmiar lub niedobór składników odżywczych. Tymczasem badanie „Kompleksowa ocena sposobu żywienia dzieci w wieku 13-36 miesięcy w Polsce” przeprowadzone w 2010 r. pokazują, że stan odżywienia aż 54,5% dzieci jest nieprawidłowy.
Read moreEDUKACJA PRACOWNIKÓW ODPOWIEDZIALNYCH ZA ŻYWIENIE W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH
Sposób żywienia i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci w czasach, gdy rodzice znacznie bardziej angażują się w pracę zawodową, tym samym poświęcając mniej czasu na wychowywanie dzieci i młodzieży, zależy w największej mierze od placówek oświatowych.
Read moreMAŁY KOLBERG – PATRIOTA W STOLICY
Znajomość tradycji i tożsamość z miejscem urodzenia pozwala gruntować poczucie własnej wartości, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, ale także ciekawość i otwarcie na świat. Edukacja regionalna rzadko pojawia się w programach wychowawczych przedszkoli i szkół. Dzieciom brakuje świadomości lokalnych tradycji, nie znają legend, opowieści, melodii i piosenek z okolic, w których żyją.
Read moreAKTYWNI SENIORZY – AKTYWNA SPOŁECZNOŚĆ
W Polsce, jak i w całej Europie, osób starszych jest coraz więcej, ale we wspólnej przestrzeni społecznej często brakuje dla nich miejsca.
Read morePRZEDSIĘBIORCZE DZIECI – BIAŁORUŚ
W Białorusi temat edukacji ekonomicznej dla małych dzieci praktycznie nie występuje. Nie uwzględnia go podstawa programowa dla przedszkoli, nie występuje w programie studiów pedagogicznych przygotowujących nauczycieli wczesnej edukacji. Zapewne wynika to z przekonania, że wiedza ekonomiczna jest za trudna dla małych dzieci, a decyzje finansowe dotyczące dzieci są podejmowane przez rodziców.
Read moreCENTRUM DZIECKA I RODZINY ORIFLAME – JASTKÓW
Usługi opiekuńczo-edukacyjne dla rodzin z małymi dziećmi należą do zadań własnych gminy ale gminy nie mają obowiązku prowadzenia takich usług. W efekcie dzieci od urodzenia do 3-4 lat mieszkające na wsiach najczęściej są „niewidzialne”. Poważną przeszkodą w tworzeniu lokalnych zintegrowanych usług jest struktura organizacyjna.
Read moreMALI ODKRYWCY W JASTKOWIE
Dzieci to mali badacze świata. Mają wrodzoną ciekawość i skłonność do eksperymentowania. Uczą się poprzez działanie – obserwują, wypróbowują, doświadczają. Przyswajają wiedzę wtedy, gdy są zaangażowane i gdy temat je ciekawi. Poznają świat na zasadzie prób i błędów. Te naturalne skłonności dzieci mogą rozwinąć się w pełni przy wykorzystaniu metody projektów badawczych.
Read moreRAZEM DLA DZIECI PRAGI POŁUDNIE
Projekt jest odpowiedzią na problemy zgłaszane przez mieszkańców rewitalizowanych obszarów Pragi Południe: – brak działań aktywizujących lokalną społeczność, – niewystarczająca oferta kulturalna i edukacyjna dla najuboższych mieszkańców, w tym dzieci w wieku do 6 lat oraz słaby dostęp do informacji o tej ofercie,
Read morePRZEDSIĘBIORCZE DZIECI WARSZAWA: WŁOCHY I WOLA
Projekt jest uzupełnieniem treści programów przedszkolnych, które nie uwzględniają elementów edukacji ekonomicznej i odpowiedzią na potrzebę kształtowania postaw przedsiębiorczych już u najmłodszych dzieci.
Read moreGRUPY ZABAWOWE DLA DZIECI I RODZICÓW W TADŻYKISTANIE
W Tadżykistanie wspieranie rozwoju małych dzieci jest zaniedbanym wymiarem polityki społecznej. Także w obrębie samej polityki edukacyjnej poświęca się jej bardzo mało uwagi. Z danych Agencji Statystycznej przy Prezydencie Republiki Tadżykistanu wynika, że w 2014 r. w całym kraju było 550 żłobków i przedszkoli z czego 398 w miastach i 152 na wsiach
Read moreWSPÓLNOTA LOKALNA I ORGANIZACJE OBYWATELSKIE RAZEM DLA DZIECI
W Polsce działa wiele NGO i spółdzielni socjalnych wspierających realizację zadań własnych gminy w zakresie opieki i edukacji dzieci. Organizacje – zwłaszcza te małe, działające lokalnie – borykają się problemami finansowymi, nie mają czasu, środków i kompetencji, by profesjonalizować swoje działania, diagnozować potrzeby i promować je w społecznościach lokalnych by szukać sprzymierzeńców.
Read moreZ MAŁYM KOLBERGIEM PO KRAJU. WIELKOPOLSKA I ŁÓDZKIE.
Znajomość tradycji i tożsamość z miejscem urodzenia pozwala gruntować poczucie własnej wartości, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, ale także ciekawość i otwarcie na świat. Edukacja regionalna rzadko pojawia się w programach wychowawczych przedszkoli i szkół. Dzieciom brakuje świadomości lokalnych tradycji, nie znają legend, opowieści, melodii i piosenek z okolic, w których żyją.
Read moreLOKALNE DZIAŁANIA NGO NA RZECZ MAŁYCH DZIECI NA MAZOWSZU
W Polsce działa wiele NGO, które borykają się z brakiem zainteresowania swoimi działaniami w społeczności. Chcemy wesprzeć NGO w prowadzeniu partycypacyjnych diagnoz potrzeb, a tym samym wzmocnić ich działania w społecznościach. Jako FRD właczamy się merytorycznie i w ramach wolontariatu w te działania.
Read moreWYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO OJCOSTWA
Zarówno w Białorusi jak i w Polsce brakuje wyspecjalizowanej oferty dla ojców dzieci chodzących do przedszkola. Wiele nauczycielek zastanawia się jak zachęcić do współpracy mężczyzn. Zadaniem projektu jest przeniesienie z Białorusi do Polski doświadczeń w pracy z ojcami, jakie mają nauczycielki zrzeszone w Stowarzyszeniu Rodziców i Pedagogów „Krok za Krokiem”.
Read moreMALI ODKRYWCY
Dzieci mają naturalną potrzebę odkrywania, zrozumienia świata – zadają pytania, tworzą definicje na miarę swojego rozumienia rzeczywistości, wszystkiego chcą dotknąć, spróbować, budują własne teorie. Wczesne doświadczenia dzieci mają długofalowy i formujący wpływ na rozwój mózgu, umiejętności i zachowań człowieka.
Read moreKULTURALNI EDUKATORZY
Jesteśmy partnerami programu Kulturalni Edukatorzy, którego regionalnym operatorem jest Mazowiecki Instytut Kultury w latach 2016- 2018. Kulturalni Edukatorzy to mazowiecka edycja programu „Bardzo Młoda Kultura” prowadzonego przez Narodowe Centrum Kultury, a MIK w jego ramach realizuje projekt Kulturalni Edukatorzy – Mazowiecka Sieć Edukacji i Kultury.
Read moreCENTRUM DZIECKA I RODZINY – ORIFLAME JEZIORANY
Usługi opiekuńczo-edukacyjne dla rodzin z małymi dziećmi należą do zadań własnych gminy ale gminy nie mają obowiązku prowadzenia takich usług. W efekcie dzieci od urodzenia do 3-4 lat mieszkające na wsiach najczęściej są „niewidzialne”. Poważną przeszkodą w tworzeniu lokalnych zintegrowanych usług jest struktura organizacyjna.
Read morePRZEDSIĘBIORCZE DZIECI
Celem projektu jest wprowadzenie do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym podstawowych pojęć z zakresu ekonomii, kształtowanie postaw przedsiębiorczych i rozwijanie aktywności społecznej.
Read moreMAŁY KOLBERG W OLSZTYNIE
Podniesienie świadomości nauczycielek przedszkolnych oraz klas I-III szkół podstawowych, pracowników instytucji kultury oraz animatorek pracujących w mieście Olsztyn na temat wagi zapoznawania dzieci z kulturą lokalną oraz zwiększenie wiedzy na temat zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej Warmii i Mazur.
Read moreDIAGNOZA POTRZEB MAŁYCH DZIECI I ICH RODZIN W MIEŚCIE I GMINIE PIASECZNO
Diagnozę potrzeb małych dzieci i ich rodzin w Mieście i Gminie Piaseczno realizowaliśmy metodą partycypacyjną, by promować model angażowania do współpracy przedstawicieli różnych grup społecznych i zawodowych w obszarze działania na rzecz rozwoju i edukacji małych dzieci.
Read moreGRUPY ZABAWOWE DLA DZIECI I RODZICÓW – MIEJSCE AKTYWIZACJI SPOŁECZNEJ I ZAWODOWEJ
Na Białorusi brakuje wyspecjalizowanej oferty edukacyjnej dla najmłodszych dzieci i ich rodziców. Zadaniem projektu jest przeniesienie na Białoruś Grup Zabawowych, które dobrze sprawdzają się w Polsce.
Read moreMAŁY KOLBERG – KONTYNUACJA
„Mały Kolberg” powstał po to, by kształcić postawę uważności na korzenie, tradycję, przekazy dziadków i babć już u najmłodszych dzieci, w związku z czym mamy na celu upowszechnianie idei włączania tradycji, zwyczajów, dawnych zabaw, melodii do pracy z małymi dziećmi.
Read moreŻYCIE RZECZYWISTE, NIE ZAPOWIEDŹ. IDEE KORCZAKA WE WSPÓŁCZESNEJ PRAKTYCE PEDAGOGICZNEJ
Celem cyklu było wprowadzenie wątków związanych z prawami dziecka, współczesną myślą pedagogiczną opartą na założeniu podmiotowości dziecka do dyskusji akademickiej oraz publicznej.
Read moreCENTRA DZIECKA I RODZINY – ORIFLAME NIWISKA I OLSZYNA
Usługi opiekuńczo-edukacyjne dla rodzin z małymi dziećmi należą do zadań własnych gminy ale gminy nie mają obowiązku prowadzenia takich usług. W efekcie dzieci od urodzenia do 3-4 lat mieszkające na wsiach najczęściej są “niewidzialne”. Poważną przeszkodą w tworzeniu lokalnych zintegrowanych usług jest struktura organizacyjna. Zadania gminy w obszarze pomocy społecznej, edukacji, zdrowia, kultury mają oddzielne (resortowe) ścieżki finansowania, co prowadzi do sektorowości usług, braku kontaktu pomiędzy instytucjami i trudności w łączenia budżetów poszczególnych instytucji. Naszą odpowiedzią na ten problem są Centra Dziecka i Rodziny.
Read moreLOKALNY SYSTEM WSPARCIA RODZIN ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM
Na terenach wiejskich z powodu braku usług edukacyjnych małe dzieci – zwłaszcza wychowujące się w rodzinach zagrożonych wykluczeniem – mają gorsze szanse na rozwój. Gminy nie mają obowiązku prowadzenia usług dla najmłodszych dzieci, a instytucje obejmujące swoimi działaniami małe dzieci zajmują się tylko wycinkiem ich życia np. służba zdrowia pilnuje szczepień a oświata czy dziecko ma przygotowanie przedszkolne. Żadna instytucja nie ma całościowego oglądu sytuacji rodzin z małymi dziećmi.
Read moreOJCOWIE I DZIECI
Projekt wynika z doświadczeń Fundacji Komeńskiego związanych z tworzeniem Grup Zabawowych. Pomimo zachęt w spotkaniach Grup Zabawowych uczestniczą przede wszystkim matki. Ojcowie pojawiają się incydentalnie. Ponieważ uważamy, że odpowiedzialność za wychowywanie dzieci w równym stopniu dotyczy matek i ojców zależy nam na tym, żeby ojcowie przekonali się, że mogą równie dobrze jak matki zajmować się dziećmi i wspierali kobiety w powrocie do pracy.
Read moreMAŁY KOLBERG
Znajomość tradycji i tożsamość z miejscem urodzenia pozwala gruntować poczucie własnej wartości, pewność siebie, poczucie bezpieczeństwa, ale także ciekawość i otwarcie na świat. Edukacja regionalna rzadko pojawia się w programach wychowawczych przedszkoli i szkół. Dzieciom brakuje świadomości lokalnych tradycji, nie znają legend, opowieści, melodii i piosenek z okolic, w których żyją. Nauczyciele podkreślają, że brakuje im możliwości zdobycia kompetencji dotyczących dziedzictwa kulturowego. Mały Kolberg powstał po to, by kształcić postawę uważności na korzenie, tradycję, przekazy dziadków i babć już u najmłodszych dzieci.
Read morePRZEDSIĘBIORCZE DZIECI
Celem projektu było poszerzenie wiedzy ekonomicznej, rozwijanie kompetencji przedsiębiorczości i kształtowanie dyspozycji do bycia przedsiębiorczym u dzieci w wieku od 4 do 7 lat poprzez udział w zajęciach edukacyjnych oraz przekazanie wiedzy i narzędzi do doskonalenia umiejętności dziesięciu osobom prowadzącym z dziećmi zajęcia „Przedsiębiorcze dzieci”.
Read moreDZIECI I RODZICE W BIBLIOTECE
Na terenach wiejskich i w małych miasteczkach dramatycznie brakuje oferty rozwojowo edukacyjnej dla małych dzieci, zwłaszcza tych poniżej 3 roku życia. Z powodu braku przedszkoli ponad 50% dzieci 3-5-letnich nie uczestniczy w wychowaniu przedszkolnym. Uznaliśmy, że biblioteki są doskonałym miejscem do rozszerzenia swoich działań o zajęcia dla najmłodszych dzieci.
Read moreSENIORZY DLA NAJMŁODSZYCH
Bezpośrednimi odbiorcami projektu było 64 seniorek i seniorów. Ponadto uczestniczyli w nim przedstawiciele gminnych instytucji i organizacji, rodzice oraz dzieci. Łącznie w projekcie wzięło udział ponad 1300 osób.
Read moreBĘDĘ KIM ZECHCĘ
Głównym zadaniem projektu „Będę kim zechcę” było dostarczenie dorosłym innowacyjnych narzędzi edukacyjnych pozwalających na wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości, rozpoznawania własnych predyspozycji, potrzeb i zainteresowań oraz akceptacji dla różnorodnych postaw i wyborów.
Read moreSEMINARIA „O EDUKACJI OD POCZĄTKU”
Celem seminariów „O edukacji od początku” było zapoczątkowanie dyskusji o założeniach, jakie leżą u podstaw edukacji: Jakie są jej cele? Kim są w naszym rozumieniu dziecko i nauczyciel? Co to jest wiedza? Jak się uczymy? Na jakich wartościach powinna być oparta edukacja? Czym są wartości dla dziecka? Czym są wartości dla dorosłego?
Read moreCENTRA DZIECKA I RODZINY – WSPARCIE DLA RODZIN Z MAŁYMI DZIEĆMI Z TERENÓW WIEJSKICH
Usługi opiekuńczo-edukacyjne dla rodzin z małymi dziećmi należą do zadań własnych gmin, ale gminy nie mają obowiązku prowadzenia takich usług. W efekcie dzieci od urodzenia do 3-4 lat mieszkające na wsiach najczęściej są “niewidzialne”. Poważną przeszkodą w tworzeniu lokalnych zintegrowanych usług jest struktura organizacyjna.
Read moreTOY – STARSI I MŁODSI RAZEM
W Polsce, ale i w całej Europie, więzi międzypokoleniowe rozluźniają się, dzieci mają coraz mniej kontaktu z dziadkami i babciami. Osoby starsze, będąc na emeryturze często czują się samotne, niepotrzebne. I dzieci i seniorzy mają w sobie niezwykły potencjał, są kopalnią wiedzy i umiejętności, brakuje im tylko przestrzeni do wspólnego spędzania czasu i wzajemnego uczenia się.
Read moreMALI ODKRYWCY I I II
W projekcie uczestniczyło 21 gmin wiejskich i wiejsko-miejskich z 10 województw: podlaskie – Augustów, Szypliszki; warmińsko-mazurskie – Barciany, Kętrzyn, Lubawa; mazowieckie – Grudusk, Mochowo, Przasnysz; łódzkie – Burzenin, Rawa Mazowiecka, Głuchów; lubelskie – Gorzków, Stoczek Łukowski, lubuskie – Dobiegniew, Kłodawa; kujawsko-pomorskie – Gniewkowo, Inowrocław; wielkopolskie – Skoki; małopolskie – Klucze, dolnośląskie – Strzelin, Wiązów.
Read moreOD SERCA DLA DZIECKA
Doświadczenia zdobyte podczas realizacji Programu Rozwoju Małego Dziecka oraz wejście w życie tzw. ustawy żłobkowej, która – choć ułatwiła zakładanie nowych form prawnych opieki żłobkowej – nie precyzowała w jaki sposób ową opiekę sprawować dały impuls do stworzenia programu „Od serca dla dziecka”.
Read moreGRUPY ZABAWOWE DLA DZIECI I RODZICÓW
W Polsce inwestowanie w rozwój małych dzieci nie należy do priorytetów polityk społecznych i edukacyjnych, zarówno na poziomie ogólnopolskim jak i lokalnym. Zbyt niska jest świadomość społeczna co do wpływu dobrego dzieciństwa na sukces życiowy człowieka. Zwłaszcza na terenach wiejskich brakuje rozwiązań opiekuńczo-edukacyjnych dla najmłodszych dzieci – od urodzenia do wieku przedszkolnego.
Read moreBIBLIOTECZNE ZAJĘCIA DLA DZIECI I RODZICÓW I I II
Na terenach wiejskich i w małych miasteczkach dramatycznie brakuje oferty rozwojowo edukacyjnej dla małych dzieci, zwłaszcza tych poniżej 3 roku życia. Z powodu braku przedszkoli ponad 50% dzieci 3-5-letnich nie uczestniczy w wychowaniu przedszkolnym. Uznaliśmy, że biblioteki są doskonałym miejscem do rozszerzenia swoich działań o zajęcia dla najmłodszych dzieci.
Read morePROGRAM ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
Program Rozwoju Małego Dziecka realizowaliśmy w 2010 roku we współpracy ze Stowarzyszeniem SOS Wioski Dziecięce.
Read moreDLA DZIECI III
Projekt Dla Dzieci III był realizowany przez Fundację Rozwoju Dzieci we współpracy z Polsko- Amerykańską Fundacją Wolności w okresie lipiec 2009 – czerwiec 2010.
Read moreNIEWIDZIALNE DZIECI
Większość małych dzieci na wsi, zanim trafią do przedszkola, nie jest objęta żadną instytucjonalną opieką, a ich kontakty społeczne są ograniczone do najbliższej rodziny. Badania i doświadczenie pokazują, że potrzeby rozwojowe, edukacyjne i społeczne dzieci w tym wieku są ogromne a ich niezaspokajanie dla części z nich oznacza utratę szansy na pełny rozwój i pomyślną przyszłość. Władze samorządowe – nawet jeśli doceniają wagę tego problemu – nie potrafią zapewnić dzieciom odpowiedniej oferty rozwojowo-edukacyjnej.
Read moreOśrodki przedszkolne – szansa na dobry start
Doświadczenia wyniesione z realizacji programu „Gdy nie ma przedszkola” pozwoliły stworzyć projekt „Ośrodki Przedszkolne – szansa na dobry start”.
Read more