Projekt ma na celu integrację najmłodszych dzieci z Ukrainy i Polski.
Obszar terytorialny
Projekt realizujemy na terenie czterech województw: pomorskiego, mazowieckiego, lubelskiego i śląskiego.
Czas realizacji
Lipiec 2022 – Czerwiec 2023
Cel
- Chcemy pomóc ukraińskim i polskim dzieciom we wspólnej nauce i zabawie oraz w poznawaniu swoich kultur.
- Chcemy wprowadzić program edukacji integracyjnej, który pomoże zintegrować polskie i ukraińskie dzieci, rodziny i edukatorki/ów.
W odpowiedzi na atak Rosji na Ukrainę, w maju 2022 roku nasza Fundacja Rozwoju Dzieci rozpoczęła Program SPYNKA. Program wspiera ukraińskie rodziny w procesie stopniowej integracji z nowym środowiskiem w Polsce. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych dzieci, które zostały oddzielone od części swoich rodzin, przyjaciół i społeczności. W ramach Programu tworzymy „Spynki” – ośrodki opiekuńczo-wychowawcze, zapewniające bezpieczeństwo i niezbędne wsparcie małym uchodźcom, przygotowujące ich do wejścia w system opieki i edukacji. Do września 2022 roku stworzyliśmy w czterech województwach 30 Spynek – w zajęciach wzięło udział ponad 10 000 dzieci.
Na podstawie naszych doświadczeń widzimy wielką potrzebę wspierania integracji pomiędzy polskimi i ukraińskimi dziećmi i rodzinami w społecznościach, w których żyją. Dlatego stworzyliśmy projekt „SPYNKA – INTEGRACJA POLSKICH I UKRAIŃSKICH DZIECI”.
Odbiorcy
- Edukatorki/rzy pracujący z dziećmi w 20 Spynkach – 60 osób.
- Dzieci w wieku od roku do 5. lat uczestniczące w zajęciach Spynek – 400 dzieci.
Działania
- Zespół ekspertek/ów stworzy edukacyjny program integracyjny, scenariusz szkoleniowy dla edukatorek/ów Spynek oraz materiały edukacyjne do pracy z dziećmi.
- Program integracyjny i materiały szkoleniowe dla edukatorek/ów zostaną przetłumaczone na język ukraiński i rosyjski.
- Szkolenie dla edukatorek/ów. Planujemy przeprowadzenie 4 szkoleń dla 60 edukatorek/ów pracujących z dziećmi w 20 Spynkach w 4 województwach. Szkolenie przygotuje edukatorki/ów do włączenia zajęć integracyjnych do pracy z dziećmi w Spynkach.
- Prowadzenie zajęć integracyjnych. Po szkoleniu edukatorki/rzy będą prowadzić zajęcia integracyjne dla 400 dzieci według opracowanego programu.
- Monitoring i ewaluacja. Na podstawie analizy dokumentacji z monitoringu oraz sprawozdań edukatorek/ów z integracyjnych zajęć z dziećmi zewnętrzna ewaluatorka przygotuje raport z realizacji edukacyjnego programu integracyjnego.
Efekty
- Program integracyjny opracowany i przetłumaczony na język ukraiński i rosyjski.
- Scenariusz szkolenia dla edukatorek/ów z zakresu programu integracyjnego oraz opracowane materiały edukacyjne.
- 60 edukatorek/ów Spynek uczestniczy w szkoleniu przygotowującym do prowadzenia programu integracyjnego.
- Program edukacji integracyjnej wdrożony w 20 Spynkach w 4 województwach.
- 400 dzieci biorących udział w zajęciach integracyjnych.
- Opracowana metoda ewaluacji pozwalająca ocenić wpływ programu edukacyjnego na integrację dzieci.
Sponsor
Projekt jest realizowany dzięki dotacji od WORLD CHILDHOOD FOUNDATION
Kontakt
Teresa Ogrodzińska, togrodzinska[at]frd.org.pl