Raport z badań nad działaniami międzypokoleniowymi, prezentuje dobre praktyki międzypokoleniowego uczenia się z Irlandii, Hiszpanii, Portugalii, Holandii, Polski, Słowenii i Włoch. Badania i raport powstały w ramach projektu TOY (Together Old and Young Project) który zajmował się uczeniem się międzypokoleniowym rozumianym jako wspólne działania dzieci w wieku do 9 lat i osób starszych, podejmowane po to  by wszyscy uczyli się razem i od siebie nawzajem, wchodzili w relacje i czerpali z tego radość.
Na Zachodzie dzieci żyją osobno od osób starszych. Z dala od rodziny, nie mają z nimi kontaktu. To jest sposób
na przywrócenie ich relacji ze starszymi osobami, nie dziadkami. Dla starszych osób to jest coś nowego, nowe
życie (Leila, koordynatorka).

„Co dla 5-latka oznacza mieć 91 lat?
Działania międzypokoleniowe prowadzą do lepszego samopoczucia, zwłaszcza osób starszych. Starsze osoby deklarują, że dzięki częstemu kontaktowi z dziećmi, czują się doceniane i mają swój wkład w społeczeństwo. To uczucie dostarcza im nowej energii i wspomaga ogólne samopoczucie. Oba pokolenia czerpią radość ze wspólnego działania i dzięki nim uczą się o życiu innych oraz stawiają pod znakiem zapytania kulturowe stereotypy związane z wiekiem czy płcią.”

POBIERZ