Edukacja na Wychodnym
jako innowacja
Przedstawiamy Państwu opartą na badaniach propozycję edukacji dzieci w środowisku przyrodniczym organizowanej jako pogłębienie i uzupełnienie nauczania odbywającego się w budynku szkoły lub przedszkola.
Ten rodzaj edukacji nazwaliśmy „Edukacją na Wychodnym”, bo stanowi ona fundament programu „Dzieci mają wychodne” rozpoczętego przez Fundację Rozwoju Dzieci w marcu 2021 r.
Edukacja na wychodnym nie polega na tworzeniu nowego programu dydaktyczno-wychowawczego. Wychodzenie z dziećmi w środowisko przyrodnicze powinny być zaplanowane jako część istniejącego programu edukacyjnego grupy przedszkolnej lub klasy szkolnej. Program nauczania musi być zgodny z podstawami programowymi dla danego etapu edukacji. Proponujemy następującą definicję edukacji na wychodnym:
Warunki środowiska przyrodniczego spełniają wszystkie tereny zielone: lasy, łąki, działki, ogrody, otoczenie rzek, ale też naturalne place zabaw, parki czy nawet niewykorzystany teren przynależący do szkoły lub samorządu lokalnego, i przeznaczony do używania przez dzieci. Edukacja na wolnym powietrzu może odbywać się również na wycieczkach terenowych.
Ponieważ edukacja w środowisku przyrodniczym realizuje wytyczne, cele oraz dotyczy treści określonych w podstawie programowej, może być realizowana jako innowacja organizacyjno-metodyczna.
Organizacyjna, bo wprowadza regularne (zależnie od decyzji placówki – raz lub więcej razy w tygodniu) wyjścia z klasą/grupą poza placówkę w celu prowadzenia zajęć programowych. Metodyczna, bo wprowadza się nowe metody pracy z dziećmi oraz nowe pomoce dydaktyczne – można powiedzieć, że pomocą dydaktyczną staje się otaczająca przyroda. Innowacja ma też charakter innowacji wychowawczej, ponieważ kolejnym z jej celów jest integracja i wzmocnienie relacji z nauczycielem oraz między dziećmi osłabionych pandemią Covid-19 .
Program „Edukacji na wychodnym” jest w wielu punktach odpowiedzią na wytyczne w opracowanym przez MEiN dokumencie „Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022”, które stają się podstawą nadzoru Kuratoriów Oświaty (patrz Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 – komentarz Fundacji).
Informacje umieszczone na naszej stronie mają być pomocą i inspiracją dla nauczycieli decydujących się na realizowanie części podstawy programowej w środowisku przyrodniczym.
W przypadku wprowadzenia innowacji w placówce
wszelkie prawa autorskie należą do nauczycielek/nauczycieli, prowadzących zajęcia z dziećmi.
Mamy jedynie prośbę o powoływanie się na Fundację Rozwoju Dzieci jako źródła inspiracji działań
oraz przesłanie nam wyników ewaluacji na adres wychodne@frd.org.pl.
Chcemy dzielić z Wami radość i nagłaśniać efekty 🙂
Przydatne materiały:
- Edukacja w środowisku przyrodniczym – wskazówki wynikające z przeglądu teorii i badań – pobierz >
- Realizacja podstawy programowej w środowisku przyrodniczym – przedszkole – pobierz >>
- Realizacja podstawy programowej w środowisku przyrodniczym – klasy I-III – pobierz >>
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 – komentarz Fundacji – pobierz >>
- Praktyczne porady dotyczące innowacji – pobierz >>
- Przykładowa karta innowacji – pobierz >>