Monika Rościszewska-Woźniak, prezeska naszej Fundacji przewodniczy pracom zespołu ekspertek i ekspertów, pracujących nad nową podstawą programową dla przedszkoli. Prace koordynowane są przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Warto podkreślić, że zdaniem nauczycielek i nauczycieli o przygotowaniu dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole świadczą cztery zakresy kompetencji:
- społeczne – czyli otwartość na innych, umiejętność budowania relacji i współpracy w grupie,
- osobiste, jak zdolność do rozpoznawania i nazywania emocji,
- samodzielność – nie tylko w czynnościach samoobsługowych, ale także w podejmowaniu decyzji,
- ciekawość – chęć poznawania świata, radość z nauki.
Podczas prezentacji założeń i wnioskowanych zmian w nowej podstawie, Monika Woźniak podkreśliła znaczenie bardziej szczegółowego określenia celów wychowania przedszkolnego, a także przygotowanie katalogu i definicji kompetencji fundamentalnych i przekrojowych oraz sprawczości dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Bardziej szczegółowym celom wychowania przedszkolnego towarzyszy także doprecyzowany opis warunków ich realizacji oraz zwiększenie obszarów ewaluacji osiągnięć dzieci.
Prezentacja zmian w podstawie programowej dla przedszkoli wraz z komentarzami zespołu ekspertek i ekspertów jest dostępna online