KRS: 0000166381
Nr konta: 64 1560 0013 2000 1701 4195 3100

Aktualności

Finanse w przedszkolu czyli procentujący sukces przedsiębiorczych dzieci w warmińsko-mazurskim

Projekt „Przedsiębiorcze dzieci” prowadziliśmy z 51 nauczycielkami, bibliotekarkami i animatorkami dla ponad 800 dzieci. Odbyło się ponad 2700 godzin zajęć dla dzieci w 23 gminach woj. warmińsko-mazurskiego: Barciany, Bartoszyce, Braniewo, Działdowo, Dubeninki, Gietrzwałd, Iłowo, Jeziorany, Jonkowo, Kolno, Korsze, Kruklanki, Kurzętnik, Lidzbark Warmiński, Lubawa, Morąg, Piecki, Stawiguda, Szczytno, Świątki, Wydminy, Węgorzewo, Zalewo. W tych gminach prawie każdy przedszkolak wie już co to są i skąd się biorą pieniądze oraz jak zarabiać, oszczędzać i robić przemyślane zakupy.

Od listopada 2015 do czerwca 2016 dzieci w wieku 3-6 lat uczyły się jak być przedsiębiorczym i oszczędnym. Zajęcia pokazały, że nawet małe dzieci potrafią zagadnienia ekonomii i inwestycji wprowadzać w życie. Chociaż podczas zajęć dużo było zabawy, to ostateczny ich efekt był całkowicie na serio – dzieci we współpracy z rodzicami, nauczycielami, wójtami, dyrektorkami przedszkoli oraz lokalnymi przedsiębiorcami przeprowadził działania dla lokalnej społeczności.

Bankomat_Pratnica Kiermasz_Wegielsztyn

 

 

 

 

 

 

W każdej miejscowości zawsze znajdzie się coś, co można ulepszyć lub zmienić. Dzieci są doskonałymi obserwatorami i takie miejsca do zmiany wskazały bardzo szybko: brakuje koszy na śmieci, ciężko się poruszać po zniszczonym chodniku, w piaskownicy nie ma piachu, a płotek wokół placu zabaw jest odrapany i szary. Jednak od potrzeby do zmiany jest jeszcze daleka droga. Przedsiębiorcze dzieci pokonały ją z sukcesem: zaprojektowały makietę zmian, opracowały plan działań, przygotowały listę zakupów wraz z kosztorysem, zaprosiły dorosłych do pomocy oraz wyszukiwały fundusze na zakup sprzętów. Wreszcie – działały i zmieniały, a nie zawsze udawało się to bez przeszkód. Sukcesów było jednak więcej niż niepowodzeń,  a dzieci dokonały między innymi:
Zmiana_stolik_Zalewo– wymiany piaskownicy lub piachu w piaskownicy,
– odnowienia placu zabaw,
– zasadzenia kwiatów i krzewów pod przedszkolem/szkołą,
– zakupu lub odnowienia koszy na śmieci do ogródka lub łazienki
– sprzątania okolicy,
– założenia ogrodu warzywnego,
– ozdobienia pracami dzieci biblioteki,
– wymiany chodnika prowadzącego do przedszkola,
Zmieniamy_Swiatki– zakupu gabloty i opracowanie regulaminu placu zabaw,
– zakupu rolet do sali,
– doposażenia sali przedszkolnej w nowe sprzęty,
– odmalowania ławeczek i płotków na placu,
– zasadzenia roślin w pobliżu przystanku PKS,
– zorganizowania kącika wypoczynkowego w ogrodzie,
– wymiany zepsutej klamki w furtce.
Zanim jednak odbyły się te ogromne przedsiębiorcze działania, dzieci uczyły się od ekspertów: pracowników banków, osób prowadzących sklepy, przedsiębiorstwa handlowe i usługowe, swoich rodziców opowiadających o tym, jak zarabia się pieniądze. Podczas wizyt w urzędzie gminy, u sołtysa dowiadywały się także czym są podatki i jakie inwestycje powstały w miejscowości z podatków. Sprawdzały jak duży wpływ ma reklama oraz zarabiały na wymarzone danie prowadząc kiermasz, loterię lub zbierając makulaturę. Podczas zajęć miały okazję sprawdzić się jako klienci i sprzedawcy a także potrenować umiejętności negocjacji i argumentowania.

Zajęcia docenili rodzice:
Dziecko dowiedziało się, że pieniądze trzeba zarobić, przedmioty maja swoją wartość pieniężną. Określona ilość pieniędzy może nie wystarczyć na wszystkie rzeczy, które dziecko chce kupić
– Syn ograniczyły wydawanie pieniędzy na różne rzeczy, które są niepotrzebne,

podobały się też dzieciom – co pokazuje sytuacja z Braniewa: [Podczas realizacji tematu Przepis na sukces]: Powitanie gościa – Roksany – absolwentka tej placówki edukacyjnej (obecnie pierwszoklasistka). Przyszła do przedszkola z cukierkami, bo ma urodziny i chce poczęstować swoją “ukochaną panią i jej nowe dzieci”.
Roksana: Nie wiedziałam, że tu są takie fajne zajęcia. Powiem swoim koleżankom w klasie.

Jak jest_jak bedzie_chodnik

Było – jest: efekty zmiany (wymiana chodnika).

Orlik z podatków

Podatki – orlik wybudowany dzięki podatkom.

Przeczytaj też RAPORT z ewaluacji projektu.

Projekt realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej